سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشی های اندرویدی یا جاسوسان خانگی

نقش گسترده گوشی های هوشمند بر زندگی بشر امروزی بر کسی پوشیده نیست. به طوری که این وسیله به ظاهر کوچک با نفوذ به لایه های مختلف زندگی افراد، توانسته تغییرات اساسی زیادی بر سبک زندگی مدرن امروزی داشته باشد. با توجه به ضریب نفوذ بالای گوشی های هوشمند،کم کم خدمات مبتنی بر تلفن های هوشمند شکل گرفت که امروزه با گسترش روز افزون این خدمات، گوشی های هوشمند را از وسیله ای برای برقراری ارتباط به ابزاری مهم و قابل استفاده در زمینه های مختلف زندگی تبدیل کرده است.

با توجه به میزان نفوذ گوشی های هوشمند درجنبه های مختلف زندگی ( شخصی و شغلی )، حفظ حریم خصوصی همواره یکی از دغدغه های اساسی کاربران به شمار می رود. سال هاست که این سوال اساسی " آیا گوشی های هوشمند می توانند نقش یک جاسوس یا کنترل گر را برای دولت ها بازی کنند؟ " ذهن کاربران را به خود مشغول کرده است.

برای پاسخگویی به این سوال پژوهشی از سوی محققان "دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند" و "کالج ترینیتی دوبلین ایرلند" صورت گرفته است. این محققان پژوهش خود را بر روی گوشی های هوشمند اندرویدی شرکت های سامسونگ، شیائومی، هواوی و ریلمی به همراه دستگاه های مبتنی بر LineageOS و سیستم عامل متن باز و امن e/OS انجام داده اند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که گوشی های هوشمند این شرکت ها، داده های کاربران، پیکربندی دستگاه و ورود کاربران به حساب ها را ( به صورت تله متری ) جمع آوری می کنند. این گوشی های هوشمند با تهیه لیستی از برنامه های نصب شده بر روی تلفن، به صورت کاملا آشکار حریم خصوصی کاربران را زیر سوال می برند. این موضوع که راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، در ظاهر فقط برای شناسایی علایق کاربران می باشد ولی در اصل کاملا تجاوز به حریم خصوصی آنها است.

بر اساس این تحقیقات، گوشی های هوشمند اندرویدی شرکت های سامسونگ، شیائومی، ریلمی و گوگل شماره سریال سخت افزار دستگاه ها که کاملا منحصر بفرد بوده را جمع آوری می کنند. علاوه بر این شناسه های تبلیغاتی قابل برنامه ریزی مجدد توسط کاربران نیز، توسط این گوشی ها ذخیره می شود. در گوشی های هوشمند هواوی نیز،کیبورد سویفت کی تمامی اطلاعات استفاده از آن را در اختیار شرکت مایکروسافت قرار می دهد. دستگاه های چینی شیائومی هم علاوه بر زمان و مدت زمان تماس، میزان استفاده از برنامه های مختلف را برای این کمپانی ارسال می کند.

این پژوهش نشان می دهد که این گوشی های هوشمند اندرویدی حتی در حالت بیکار یا Idle نیز کار کرده و اطلاعات قابل توجهی را به شرکت های شخص ثالث مانند گوگل و مایکروسافت که به صورت پیش فرض بر روی دستگاه نصب هستند، می فرستند.

ارسال چندین گیگابایت داده به شرکت های دیگر در حالت بیکار دستگاه، از نظر کاربران می تواند بیانگر جاسوسی این دستگاه ها باشد. خبر نگران کننده ای که لزوم توجه خاص کاربران به سیستم عامل را افزایش می دهد.

البته کاربران این گوشی های هوشمند می توانند برای جلوگیری از جمع آوری داده ها، از سیستم عامل e/Os استفاده کنند که در آن دسترسی به داده های شخصی برای گوگل و اپ ها و سرویس های شخص ثالث وجود ندارد. سیستم عامل e/OS نسخه اندرویدی مبتنی بر ماژولی است که امکان استفاده از سرویس های گوگل را برای کاربران بدون ارسال اطلاعات شخصی ممکن می سازد و کاربران می توانند با خیال آسوده از این اپ ها استفاده کنند.

تحول و تغییر عظیمی که پیشرفت تکنولوژی و گوشی هوشمند بر زندگی افراد داشته، بسیار واضح و مبرهن است. ولی بسط و گسترش این تکنولوژی مانند هر فناوری دیگری تبعات گسترده فرهنگی، اجتماعی .... و حتی امنیتی خواهد داشت که می تواند بسیار نگران کننده باشد.

 این سوال که" آیا گوشی های هوشمندی که زندگی بشر را راحت تر ساختند، می توانند قابل اطمینان باشد یا نه ؟ " پرسشی است که مانند هر سوال علمی دیگری، احتیاج به تحقیق و تفحص بیشتر خواهد داشت.

 

منبع : وبلاگ رندباز