سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه حل هایی برای کاهش هزینه اینترنت

مسلما در طول تاریخ؛ ابداع اینترنت یکی از مهمترین ساخته های بشری بوده که روز به روز بر جذابیت هایش افزوده می گردد. دنیای اینترنت و ویژگیهای نهفته در آن آنقدر زیاد و هیجان انگیز است که در حال حاضر استفاده از آن به یکی از روزمرگی های تعریف شده و جذاب در دنیا بدل گشته است.

افزایش سرعت اینترنت نه تنها لذت استفاده از اینترنت را دو چندان کرده است بلکه هزینه های این بخش را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. انسان امروزی زمان قابل توجهی از وقت خود را صرف اینترنت و تکنولوژی های روز دنیا می کند که صرف نظر از معایب و مزایای آن؛ برنامه ریزی هزینه های این بخش تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های خانوار خواهد اشت. بنابراین لازم است افراد با رعایت چند مورد ساده اما مهم هزینه های این بخش را به درستی مدیریت و حتی کاهش دهند:

 

شناسایی و غیر فعال کردن اپلیکیشن های پر مصرف

 

حالت Data saver در گوشی های هوشمند امروزی می تواند بر روی دریافت نوتیفیکیشن اثر داشته و عملکرد برنامه هایی مانند ایمیل را به خوبی مدیریت کنند. البته برای غیر فعال کردن برنامه هایی که در پس زمینه فعال هستند، باید از روش گزینشی استفاده کنید.

 

برای غیر فعال کردن فعالیت های اپلیکیشن در پس زمینه گوشی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

در بخش تنظیمات گوشی هوشمند به بخش Apps بروید

با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر می توانید Data Usage یا Mobile data را ببینید

سپس با انتخاب حالت background data usage ، آن را غیر فعال کنید.

 

استفاده از نسخه های کم مصرف اپلیکیشن

 

همیشه در کنار اپلیکیشن های پر مصرف، نسخه های سبک تر و کم مصرف تری وجود دارند که انتخاب آنها هزینه های اینترنت را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. مثلا برای اپلیکیشن های پرکاربردی مثل جی میل، گوگل مپ و گوگل کروم نسخه های کم مصرف تر و سبک تری وجود دارند که با نصب این نسخه ها به راحتی می توانید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید.

مرورگر پر طرفدار گوگل کروم با وجود رابط کاربری ساده؛ اینترنت بسیار زیادی را مصرف می کند که تنها با استفاده از قابلیت Lite mode این مرورگر و بستن اپلیکیشن های دیگر و اختصاص ندادن اینترنت به بقیه دستگاه ها، بخشی از مصرف اینترنت محدود شده و صفحات وب یا سرعت بالاتری باز می گردند.

برای فعال سازی این قابلیت کافی است در بخش Setting گوگل کروم گزینه Lite mode را فعال کنید.

 

غیر فعال کردن برنامه های پس زمینه

 

یکی از مهمترین دلایلی که همواره توصیه می گردد اپلیکیشن های مختلف را بسته به نیاز خود بر روی گوشی هوشمند نصب کنید، این است که بعضی از این اپلیکیشن های نصب شده حتی اگر باز هم نشوند، در پس زمینه فعال بوده و حجم زیادی از اینترنت همراه گوشی را مصرف می کنند. چرا که این برنامه ها در زمان اتصال به اینترنت به طور خودکار تنظیمات مربوط به خود را انجام داده و بدون اطلاع شما اینترنت را مصرف می کنند.

برای متوقف کردن همه فعالیت ها در پس زمینه گوشی لازم است ابتدا به منوی Connections رفته و گزینه Data usage را انتخاب و گزینه Data saver را به حالت On یا روشن در آورید.

 

غیر فعال کردن حالت بروز رسانی خودکار

 

حالت خودکار آپدیت اپلیکیشن ها، حجم زیادی از دیتا را بدون اطلاع شما مصرف می کند که اگر تصمیم به مدیریت مصرف حجم اینترنت را دارید، باید این قابلیت را غیر فعال سازید.

در برخی پیام رسان ها مانند واتس اپ با غیر فعال سازی دانلود خودکار فایل ها و ویدئوها در بخش تنظیمات، مصرف اینترنت کاهش می یابد. در برنامه پلی استور گوگل نیز در قسمت Auto-update apps گزینه های به روز رسانی خودکار را متوقف کنید تا بتوانید حجم مصرفی اینترنت خود را مدیریت کنید.

 

کنترل مصرف در زمان هات اسپات

 

قابلیت Hotspot که معمولا برای اتصال اینترنت همراه گوشی به لپ تاپ استفاده می گردد اگر بدون ایجاد محدودیت سقف مصرف فعال شود، اینترنت زیادی را مصرف می کند. زیرا به محض اتصال اینترنت، ویندوز یا نرم افزار های لپ تاپ به صورت خودکار خود را بروز رسانی می کنند. بنابراین بهترین راهکار گذاشتن محدودیت سقف مصرف است که برای این کار به بخش Portable hotspot گوشی رفته و در قسمت Personal hotspot گزینه Data Limit را انتخاب و میزان مورد نظر خود را تعیین کنید.

 

مدیریت مصرف در زمان تماشای تلویزیون های اینترنتی و آنلاین

 

در حال حاضر پیشرفت نسل پنجم اینترنت (5G)، در کنار بالا بردن کیفیت پخش فیلم ها، حجم مصرف اینترنت را هم به میزان قابل توجهی بالا برده است که بهتر است که ویدیوها را از حالت HD به کیفیت SD برگردانید. این قابلیت که در تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل وجود دارد به شما این امکان را می دهند علاوه بر بهره مندی از بزرگترین پلتفرم های پخش آنلاین و فیلم و سریال، کیفیت پخش را تنظیم و اینترنت مصرفی تان را کنترل کنید.

برای این کار فقط کافیست با شروع پخش ویدئو، بر روی گزینه “کیفیت“ در بخش پلیر کلیک کرده و سرعت را به دلخواه (با واحد Kbps) انتخاب کنید.

 

استفاده از محدودیت اینترنت همراه

 

مطمئنا همه افراد تجربه زمان هایی را دارند که بدون توجه به مصرف اینترنت، ساعت ها سرگرم گوشی شده و از گذر زمان غافل مانده اند. وبگردی های جذاب که با مصرف ناگهانی اینترنت به پایان می رسد، قطعا خاطره زیبایی نخواهد بود.

در بخش تنظیمات گوشی های هوشمند قابلیتی وجود دارد که به کاربران امکان تعیین سقف مجاز مصرف دیتا را میدهد.

برای این کار باید در بخش تنظیمات گوشی قسمت connection گزینه Data usage را انتخاب کنید. سپس با ایجاد تغییرات دلخواه در بخش Mobile data usage میزان مشخصی را تعیین کنید. با اعمال این تنظیمات بعد از مصرف میزان مشخص؛ یک هشدار دریافت می کنید.

اگر گوشی هوشمند شما دو سیم کارته می باشد، بهتر است این محدودیت را برای هر کدام اعمال کنید.

 

استفاده از اپلیکیشن های مدیریت مصرف

 

با توجه به همه گیری این مشکل، اپراتور هایی مانند ایرانسل تلاش نمودند تا با فراهم کردن قابلیت هایی مانند "شارژ و اینترنت اضطراری" در صرفه جویی اینترنت با مشترکین خود همراه باشند.

علاوه بر این این اپراتور اپلیکیشن هایی را طراحی و معرفی نموده است که نصب آنها می تواند برای مشترکین سیم کارت ایرانسل بسیار کاربردی و مفید باشد.

 

·        ایرانسل من

 

برنامه اختصاصی اپراتور ایرانسل من با قابلیت استفاده در گوشی های اندرویدی و آیفون و برخورداری از منوی فارسی با امنیت بالا ، تقریبا کاربران سیم کارت اعتباری ایرانسل و دائمی آن  را از نصب هر اپلیکیشنی بی نیاز ساخته است.

مشترکین ایرانسل با نصب این برنامه نه تنها امکان خرید بسته های مختلف را دارند بلکه با مشاهده میزان باقی مانده از بسته می توانند نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. کاربران اینترنت همراه و مودم ایرانسل (TD-LTE) نیز می توانند میزان مصرف خود به راحتی ببینند.

 

علاوه بر" ایرانسل من " اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارند که کاربران می توانند بسته به نیاز خود آنها را نصب کرده و از آن استفاده کنند:

 

اپلیکیشن ِDataEye به عنوان یک اطلاع رسان در مورد میزان مصرف اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد که میزان مصرف را با نمودارهای ساده به کاربر نشان می دهد.

اپلیکیشن Data counter widget به عنوان یک ویجت در صفحه Home گوشی نصب شده و مصرف اینترنت را به صورت لحظه ای نمایش می دهد.

اپلیکیشن GlassWire نحوه مصرف اینترنت را با اطلاع از برنامه های پرمصرف و مشکوک در تمام زمینه ها را به خوبی کنترل کرده و هشدارهایی در زمان اتمام بسته ارسال می کند.

 

علاوه بر راهکارهای بیان شده در مواقع اضطراری راهکارهای فوری دیگری نیز وجود دارند که به شما در مدیریت مصرف کمک خواهد کرد:

 

·        دانلود موزیک ها و آهنگ ها به جای استفاده از سرویس آنلاین

·        غیر فعال کردن برنامه های ذخیره فضای ابری مانند گوگل درایو در حالت اینترنت دیتا و...

·        استفاده از حالت آفلاین اپلیکیشن گوگل مپ

·        تغییر حالت سیم کارت از 4G به 3G 

 

هرچند که امکان دارد استفاده از این راهکارها مصرف حجم اینترنت گوشی و یا وای فای را کاهش دهد، ولی از سرعت آن می کاهد. بنابراین مدیریت اینترنت به طور کلی یعنی استفاده از اینترنت در مدت زمان بیشتر با سرعت کمتر که در کاهش هزینه های این بخش بسیار مفید خواهد بود

منبع: وبلاگ رندباز