سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسدود شدن سیم کارت ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و تاثیر آن بر تمامی ابعاد زندگی انسانی، روش های کسب و کار نیز با گذشته خود فاصله بسیار زیادی گرفته است. در حال حاضر استفاده از شیوه های نوین تبلیغاتی یکی از ملزومات اولیه رونق بخشیدن به کسب و کار می باشد که از تنوع بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. از میان شیوه های مختلف تبلیغاتی روش هایی مانند ارسال پیامک که علاوه بر اثربخشی زیاد، اقتصادی و ارزان تر هستند، از استقبال بیشتری برخوردارند.

به همان اندازه که ارسال پیامک های تبلیغاتی برای صاحبان مشاغل می تواند مقرون به صرفه و خوشایند باشد، برای مشترکین اپراتورهای مختلف خسته کننده و ناخوشایند است. پیامک های تبلیغاتی که از سوی فروشگاه ها، شرکت ها، دفاتر خدماتی و ... برای معرفی مشاغل و خدمات ارسال می گردد گاها آنقدر زیاد است که آن را به یک معضل اساسی برای مشترکین تبدیل می کند. دردسرها و مشکلات مربوط به پیامک های تبلیغاتی مبحث جدیدی نیست و گلایه ها و شکایات کاربران تقریبا همیشگی است.

 در راستای رفاه حال مشترکین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سرویس یکپارچه 800 تلاش نموده است تا با ارائه خدمات یکسان به کلیه مشترکین، دریافت پیامک های تبلیغاتی را لغو نمایند. کاربران سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری کلیه اپراتورها ( همراه اول، ایرانسل و رایتل ) می توانند از طریق سامانه پیامکی 800 و یا شماره گیری کد دستوری #800* در مورد تمام پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی فعال بر روی سیم کارت خود و روش های غیر فعال سازی آن آگاهی پیدا کنند. بنابراین مشترکین می توانند با خیال راحت بدون ان که نگران لغو ارسال پیامک های اضطراری و اطلاعاتی مانند آتش نشانی، پلیس، ... ویا پیامک های خدماتی مانند پیامک بانک ها باشند نسبت به غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی اقدام نمایند.

بعد از لغو دریافت پیامک تبلیغاتی، عملا نباید مشترک چنین پیامک های را دیگر دریافت کند، ولی با این وجود هنوز گلایه هایی مربوط به دریافت پیامک های تبلیغاتی از سوی مشترکین وجود دارد که نیازمند توجه و تامل مسئولان امر می باشد. با توجه به این که بعد از ثبت درخواست لغو پیامک، از نظر فنی دیگر امکان ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی اپراتورها وجود نخواهد داشت، یکی از مهمترین دلایل تکرار این مشکل، می تواند ارسال پیامک های تبلیغاتی از طریق تلفن های شخصی افراد باشد که این کار کاملا ممنوع بوده و از لحاظ قانونی جرم محسوب می شود.

به خاطر گلایه ها و شکایات متعدد کاربران، معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، از سال 98 قانونی را تصویب و اجرایی نموده است که بر اساس این قانون سقف مجاز ارسال پیامک در شبانه روز 500 پیامک می باشد و مشترکی که این سقف مجاز را حتی برای یک بار رعایت نکند، در حکم" ارسال کننده پیامک انبوه مزاحم " قرار گرفته و مشمول مسدودی سیم کارت می گردد.

بر اساس این مصوبه، مسدود شدن سیم کارت مشترک، بدون توجه به محتوای پیامک انجام شده و فرد خاطی فقط یک بار بعد از مسدود شدن سیم کارت می تواند با ارائه تعهد نامه کتبی سیم کارت خود را دوباره فعال سازد.

از زمان اجرایی شدن این قانون( از ابتدای سال 98 ) تعداد 357 هزارو 484 سیم کارت شخصی به دلیل مزاحمت با ارسال پیامک انبوه قطع شده اند. این قانون که برای مقابله با شیوه های تبلیغاتی مزاحم در اقصی نقاط کشور در حال اجرا می باشد، نیازی به شکایت مشترکین نخواهد داشت؛ ولی کاربران می توانند در صورت دریافت پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی، شماره فرستنده را به رگولاتوری اعلام نمایند تا در اسرع وقت اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

منبع:وبلاگ رندباز