سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه برند الجی

مشهورترین گوشی‌های موبایل تاریخ فعالیت ال جی

 

فرض کنید به بازار موبایل رفتید تا گوشی موبایل تازه‌ای را خریداری نمایید، بین همه‌ی برندهای متنوعی که در بازار موبایل برای خرید وجود دارد شاید ال جی آخرین گزینه‌ی شما برای خرید گوشی هوشمند باشد. قطعا به سراغ برندهای دیگری مانند سامسونگ، شیائومی و یا آیفون می‌روید.

ال جی اما در آغاز فعالیت خود برند نسبتا موفقی در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند همراه بود که فعالیتش را با سامسونگ آغاز کرد و در ابتدا اصلا این دو برند رقیب سرسخت یکدیگر بودند. اما پس از گذشت مدتی این دو برند کره‌ای مسیرشان را تا حد زیادی از یکدیگر جدا کردند و سامسونگ بسیار موفق‌تر عمل کرد. 

به نقل از پایگاه خبری رندباز، شرکت ال‌جی رسماً تولید گوشی موبایل را متوقف کرده و از بازار گوشی خارج شده است. در ادامه مشهورترین گوشی‌های تاریخ فعالیت این برند را به مناسبت کناره گیری‌اش از صنعت گوشی‌های هوشمند مرور می‌کنیم.

به دلیل همین شکست‌ها بود که شاید ال جی تصمیم خود را مبنی بر خداحافظی از دنیای گوشی‌های هوشمند نهایی نمود. به همین دلیل در این مقاله نگاهی داریم به مشهورترین گوشی‌های تاریخ برند ال جی.

 

تاریخچه برند ال‌جی

ال‌جی در آغاز فعالیت خود نوآوری‌های زیادی را به ارمغان آورده بود. اما پس از گذشت مدتی، طرفداران گوشی ال‌جی روزبه‌روز کمتر شده و ضررها و خسارات وارد شده به این شرکت پیوسته افزایش یافت . به‌ طوریکه طی 6 سال مبلغ 4.5 میلیارد دلار خسارت به این کمپانی وارد شده است.

ال‌جی که تا قبل از این در بین 6 برند برتر جهان بود اما از این لیست خارج شده و جای خود را به برند شیائومی داده است. بررسی‌ها نشان داده که آمار فروش گوشی‌های ال‌ جی در سال‌های اخیر به‌ صورت نزولی بوده و در بازار نیز سهم چندانی از فروش نداشته است. از نظر برخی از افراد دلیل عدم موفقیت ال‌ جی در بازارهای جهانی، استفاده از همان استراتژی‌های قدیمی در مدل‌های جدید و فروش برخی از مدل‌ها تنها در بازارهای خاص است. استفاده از روش‌هایی مثل استخدام نیروی جدید و تغییر مدیر بخش گوشی شرکت نیز در این راه افاقه نکرد و سرانجام گوشی ال‌جی به سرنوشت تلخ خروج از بازار دچار شد.

مشهورترین گوشی‌های ال‌جی کدام‌اند؟

با وجود ضررها و شکست‌هایی که شرکت ال‌جی در عرضه موبایل داشته، باز هم دست از تلاش برنداشت و همواره ریسک‌هایی می‌پذیرفت، تا شاید توجه کاربران را دوباره به سمت خود جلب کند. در این میان گوشی‌های معمولی و هوشمند زیادی تولید شد که در بین آن‌ها دستگاه‌هایی نیز یافت می‌شدند که قابل توجه بودند.

شرکت ال‌جی اولین‌بار در سال 2002 وارد بازار گوشی موبایل شد و چندین گوشی عرضه کرد تا بتواند خود را به‌عنوان یک سازنده موبایل معرفی کند. در همان زمان با گوشی اپل رقابت کرد اما از نظر کاربران این دو اصلاً با هم قابل‌مقایسه نبودند و گوشی اپل از هر نظر به ال‌ جی برتری داشت.

به مناسبت تعطیلی تولید موبایل ال‌ جی در پایان ماه جولای، نگاهی به تاریخچه مشهورترین گوشی‌های ال‌جی می‌اندازیم. این فهرست بر اساس تاریخ عرضه لیست شده است.

LG Prada

در می 2007 گوشی LG Prada عرضه شد. نمایشگر لمسی این گوشی خازنی بود و  اولین گوشی هوشمند دنیا با صفحه‌نمایش لمسی خازنی به شمار می‌آید. گوشی اپل چند ماه بعد از آن وارد بازار شد و بااین‌حال در جذب مشتری موفقیت بیشتری نسبت به ال‌جی کسب کرد.

از جمله تفاوت‌های اصلی این دو می‌توان به صفحه نمایشگر، طیف رنگی، و ویژگی‌های لمسی اشاره کرد. با این‌که ال‌جی برای جلو زدن از اپل ادعا کرد که اپل طراحی پرادا را کپی کرده، اما باز هم برتری اپل نسبت به آن مشهود بود. به طور مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی یعنی حافظه داخلی آن خیلی کمتر از اپل (8 مگابایت در مقابل 4 گیگابایت) بود و این موضوع باعث توجه بیشتر کاربران به اپل شد.

LG Viewty

در همان دوران ال‌جی پرادا، مدل بعدی گوشی ال‌جی روانه بازار شد. ال‌جی ویوتی با مشخصه بارز خود یعنی دوربین موبایل 5 مگاپیکسلی در این حوزه از پرادا و آیفون جلو زد. درحالی‌که آیفون و پرادا دوربین 2 مگاپیکسلی داشتند، ال‌جی ویوتی با قابلیت‌هایی مثل فوکوس خودکار، لرزش‌گیر دیجیتالی و فلش زنونی توجه همه را به خود جلب کرد.

همچنین این تلفن همراه قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت حرکت آهسته (اسلوموشن) را  داشت و امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 280×320 پیکسل به‌صورت 120 فریم بر ثانیه فیلم را نیز داشت. طبق گفته ال‌جی این گوشی بعد از گذشت 5 هفته به تعداد 300 هزار نسخه به فروش رفت.

LG Renoir

یکی از فاکتورهای اصلی هر فرد برای خرید گوشی موبایل، کیفیت دوربین آن است. در آن دوران نیز برندهای مختلف برای تولید گوشی‌هایی با بهترین کیفیت دوربین در حال رقابت با یکدیگر بودند. در این میان مدل جدید ال‌جی در سال 2008 با نام ال‌جی رینویر با دوربین 8 مگاپیکسلی وارد میدان شد.

این گوشی تمام لمسی با دوربین باکیفیت خود و داشتن ضخامت 14 میلی‌متری به‌عنوان باریک‌ترین گوشی در بین گوشی‌های چند دوربینی لقب گرفت. همچنین از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به امکان فوکوس دستی، تشخیص پلک و جی‌پی‌اس داخلی برای برچسب مکانی روی عکس‌ها اشاره کرد.

LG GW620

ال‌ جی در سال 2009 اولین گوشی هوشمند اندرویدی خود را تولید کرد. سیستم‌عامل قبلی ال‌ جی سیمبین بود، اما با عرضه‌ی ال‌جی اینتاچ مکس، ال‌جی دیگر سراغ سیستم‌عامل سیمبین نرفت و در کنار برندهای دیگری همچون اچ‌تی‌سی وارد کار با اندروید شد. صفحه‌کلید فیزیکی این گوشی به‌صورت کشویی بود و از کنار گوشی خارج می‌شد.

LG Arena

تمرکز محصول بعدی ال‌جی بر روی صفحه‌نمایش بود. ال‌جی آرنا در اوایل سال 2009 تولید شد و با نمایشگر درخشان و رزولوشن 480 در 800 پیکسل خود، کاربران را هیجان‌زده کرد. محافظت صفحه‌ نمایش آن توسط یک شیشه گوریلا گلس انجام می‌شد و با شاسی فلزی و قابلیت چند کاره (مولتی تسک) خود از آیفون جلو زد.

این گوشی دارای قابلیت‌های هیجان‌انگیز دیگری نیز بود. از جمله آن‌ها می‌توان به گوگل‌مپ، جی‌پی‌اس داخلی، مایکروسافت آفیس و قابلیت چند لمسی در مرورگر اشاره کرد.

LG Cookie

اواخر سال 2009 اکثر کمپانی‌ها تولید گوشی‌های لمسی را به طور گسترده آغاز کرده بودند. اما به دلیل افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند، خریداران کمی داشتند. در این میان ال‌جی سعی کرد چیزی تولید کند که از نظر قیمت مقرون‌ به‌ صرفه بوده و همزمان قابلیت‌های هوشمند نیز داشته باشد.

این گوشی با نمایشگر لمسی 3 اینچی و غیرهادی (ضربه‌ای) و قلم استایلوس خود و با قیمت 200 یوروی فروش خوبی در بازار داشته باشد. هرچند این گوشی برای کاهش قیمت، بسیاری از فیچرهای خود مثل 3G، وای‌فای و جی‌پی‌اس را حذف کرد اما باز هم فروش نسبتاً خوبی داشت و در 9 ماه توانست 5 میلیون دستگاه را به فروش برساند.

LG Optimus 3D / Optimus 2X

استراتژی استفاده شده در سری گوشی کوکی توسط ال‌جی در دستگاه‌های دیگر ادامه پیدا کرد و به سری اپتیموس رسید. این مدل همانند سری کوکی دارای قیمتی مقرون‌ به‌صرفه و کاربری مناسبی بود. ال‌جی سری اول اپتیموس را برای کسانی ارائه کرد که تابه‌حال از گوشی هوشمند استفاده نکرده‌اند.

سری‌های بعد این مدل دارای پردازنده‌های دو هسته‌ای بود و با استفاده از تراشه‌های قدرتمند خود می‌توانست ویدئوهایی با کیفیت رزولوشن  p1080 را ضبط کند. اندروید این گوشی در زمان انتشار 2.2 بود اما با گذشت زمان به اندروید 4 نیز رسید.

LG Optimus G / Nexus 4

گوشی ال‌جی اپتیموس G در بین مدل‌های دیگر آن سروصدای بیشتری ایجاد کرد. چراکه این گوشی را جزو اولین گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپ دراگون S4 Pro می‌دانند. اسنپ دراگون S4 پرو اولین پردازنده کوالکام با چهار هسته بود.

ال‌جی با استفاده از قابلیت QSlide ویژگی مولتی تسک را به‌راحتی از طریق پنجره در این گوشی ایجاد کرد. در بین گوشی‌هایی که همچنین قابلیت‌هایی داشتند، این مدل قیمت بسیار کمتری داشت به همین دلیل کاربران زیادی آن را خریداری کردند. همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم آن باعث جذب کاربران بسیاری شده بود.

LG G2 / G Flex

پس از مدتی ال‌جی تصمیم گرفت تنها از نام G در تولید گوشی‌های خود استفاده کند که همین نام تا آخرین‌مدل‌های ال‌جی ادامه پیدا کرد. تفاوت در مدل LG G2 به‌خوبی حس می‌شود. چراکه این گوشی نمایشگری بدون حاشیه داشت و صفحه‌کلید آن نیز با بقیه گوشی‌ها متفاوت بود.

همچنین برای استفاده از دکمه‌های پاور و کنترل صدا باید پشت پنل گوشی را نگاه می‌کردید. دو ماه بعد از تولید LG G2 شرکت ال‌جی دست به اقدام نوآورانه دیگری زد. سری گوشی G Flex دارای صفحه نمایشی خمیده بود که نسبت به‌ظاهر گوشی‌های معمول حالت جدید و غیرمعمولی به خود گرفته بود.

همچنین پنل پشتی این مدل از گوشی، قابلیت ضد خش داشت و هیچ خطی روی آن باقی نمی‌ماند. البته این آخرین سری گوشی ال‌جی است که قابلیت خمیده داشت و بعد از آن دیگری موبایل با این شکل تولید نشد.

LG G3 /LG G4

سری موفق G2 باعث شد ال‌جی دست به تولید سری‌های LG G3 بزند. پیاده‌سازی همان فرمول‌های G2 در این مدل باعث بهبود امکانات آن نیز شد. سیستم فوکوس لیزری آن نیز از دیگر امکانات آن است. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به شارژ بی‌سیم، امکان تعویض باتری توسط کاربر و حافظه ذخیره‌سازی گسترش‌پذیر اشاره کرد. فروش بیش از 10 میلیون نسخه از این گوشی در کمتر از یک سال، باعث کسب موفقیت هرچه بیشتر ال‌جی شد.

سری LG G4 با پنل پشتی خمیده خود سعی در اتخاذ رویکرد جدید در بازار شود. همچنین برخی از مشکلات LG G3 در این سری رفع شد.

V10

در آن زمان که گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ توجه همه را به خود جلب کرده بودند، ال‌جی با ساخت گوشی‌هایی که پسوند V داشتند، با سامسونگ رقابت کرد. اولین سری آن LG V10 نام داشت که داشتن استاندارد نظامی MIL-STD-810G برای مقاومت در برابر عوامل محیطی از مهم‌ترین مشخصات آن بود.

دکمه پاور آن در پنل پشتی قرار داشت و اولین حسگر انگشتی در این مدل استفاده شد. نمایشگر ثانویه از مهم‌ترین و شاخص‌ترین مشخصات این مدل بود. حافظه رم آن 4 گیگابایت بود و همچنین اولین دوربین سلفی دوگانه را شامل می‌شد.

LG Nexus 5 / Nexus 5X

گوشی نکسوس 6P هواوی که به بازار آمد، ال‌جی هم‌زمان سری نکسوس 5 و Nexus 5X را روانه بازار کرد. این مدل با سیستم‌عامل اندروید 6 به نسبت مدل‌های قبلی قیمت ارزانی نداشت اما باز هم توجه کاربران را به خود جلب کرد.

گوشی نکسوس 5X توانست باارزش 480 دلار، فروش نسبتاً موفقی داشته باشد. این مدل در پنل پشتی خود حسگر اثر انگشت و دوربین 12?3 مگاپیکسلی داشت.

LG G5 / V20

اولین سری از تلفن همراه ماژولار با این مدل از ال‌جی روانه بازار شد. هرچند خیلی از این مدل استقبال نشد، اما دارای قابلیت‌هایی مثل نمایشگر همیشه روشن با کیفیت و باتری قابل تعویض بود. نکته قابل‌توجه مدل   V20 این بود که، اولین سری‌ از گوشی‌ها بود  که از اندروید 7 استفاده می‌کرد.

LG G6 / V30

تجهیزات استاندارد مقاومت نظامی و استاندارد IP68 از ویژگی‌های گوشی‌های سری V بود. همچنین این سری از تجهیزات ضد آب نیز استفاده کرد. صفحه‌نمایش گوشی ال جی جی 6 با کمک استاندارد دالبی ویژن و HDR10 بهبود زیادی پیدا کرد.

تراشه در بازار در آن زمان با کمبود شدیدی مواجه شد، به همین دلیل گوشی G6 از پردازنده قدیمی اسنپ دراگون 821 استفاده کرد. همچنین امکان تعویض باتری در این مدل وجود نداشت. گوشی LG V30 نیز دارای نمایشگر P-OLED بود و تراشه اسنپدراگون 835 و دوربین مجهز به دیافراگم f/1.6 از قابلیت‌های ویژه آن بود.

منبع : وبلاگ رندباز