سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سامانه دولت و آگاهی از سیم کارت هایی که آن بی خبرید

سیم کارت های موجود در داخل هر گوشی جزء حریم و اموال شخصی افراد می باشد که لازم است مشترکان برای حفظ و نگهداری آن دقت و توجه خاصی را مبذول دارند. چرا که در صورت سوء استفاده از آن توسط دیگران. فقط و فقط مالک سیم کارت مسئول می باشد. غفلت و اهمال در مراقبت از سیم کارت نه تنها می تواند باعث بروز صدمات مالی گردد، بلکه می تواند با آبرو و اعتبار اشخاص نیز بازی کند.

با توجه به فراوانی تخلفات انجام شده با سیم کارت های بدون هویت، " طرح ساماندهی سیم کارت ها " برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی راه اندازی شد. این طرح با ایجاد ساز و کار آسانتر، امکان دسترسی افراد به برخی اطلاعات مانند تعداد و شماره سیم کارت های ثبت شده به نام اشخاص را فراهم کرده و در تلاش است تا از این طریق از حجم عمده این نوع تخلفات بکاهد.

به همین منظور افراد می توانند با مراجعه به منوی "حقوق کاربران " در وب سایت سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش "گزینه استعلام مشترکین" تعداد سیم کارت هایی که به نامشان ثبت شده است را استعلام نمایند. این سامانه که کمک می کند تا افراد از تعداد سیم کارت هایی که به نامشان ثبت شده آگاهی پیدا کنند امکان مشخص نمودن شماره های ثبت شده را نخواهد داشت.

با توجه به جرائم اینترنتی و سوء استفاده از سیم کارت ها، معمولا اشخاص علاقمند به دانستن شماره می باشند که برای آگاهی از شماره های ثبت شده، کاربر لازم است به سامانه دولت همراه مراجعه کند.

آدرس اینترنتی سامانه دولت به نشانی https://mob.gov.ir برای آگاهی از تعداد خطوط ثبت شده تلفن همراه و ثابت به نام مشترک می باشد. مشترکان باید با کدملی و شماره همراهی که به نام آنها می باشد، به سامانه دولت وارد شده و گزینه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را انتخاب کنند. سپس با انتخاب " تعداد خطوط مشترکین تلفن ثابت و سیار " باید شماره تلفن خود را وارد کنند تا پیامکی حاوی تعداد و شماره سیم کارت هایی که به نام مشترک می باشد، برایشان ارسال گردد.

با توجه به اتصال سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت به سامانه دولت ، مشترکان می توانند علاوه بر مراجعه به سامانه دولت به نرم افزار مدیریت اپراتور خود هم دسترسی داشته باشند. این تلفیق این امکان را به مشترکان می دهد که در صورت لزوم، نسبت به مسدود سازی سیم کارت هایی که در اختیارشان نیست، اقدام نمایند.

برای سلب امتیاز، لازم است کاربران ابتدا درخواست خود مبنی بر سلب امتیاز مالکیت سیم کارت را به اپراتور مربوطه ارسال نمایند. اپراتورها نیز بعد از بررسی سیستماتیک با ارسال رمز یک بار مصرف ( OTP ) به شماره مشترک، احراز هویت کاربر را انجام می دهند که در صورت تطبیق مالکیت سیم کارت با اطلاعات فرد متقاضی، درخواست سلب امتیاز، ثبت و تایید می گردد.

با توجه به این که مسئولیت هر خط یا سرویس ارتباطی که به نام مشترک می باشد، شخصا با خود او بوده و عواقب ناشی از سوء استفاده از آن با مالک قانونی سیم کارت است، لازم است کاربران ضمن دقت در حفظ و نگهداری سرویس های ارتباطی،نسبت به استعلام تعداد خطوطی که به نام آنهاست، اقدام کرده و در صورت لزوم نسبت به غیر فعال سازی خطوطی که از آنها استفاده نمی کنند، اقدام نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز